Anniversari ke 12 MBTE

Anniversari ke 12 MBTE

Salam Perkenalan..........

Segala-galanya mengenai industri bas dan lori........

Perkongsian info-info....coretan...perkembangan industri bas secara umum......

Yang Sudi Singgah dan Suka Blog Ini......TERIMA KASIH.............Yang tak suka...... ADA AKU KESAH!!

|> pembeli tiket <|

|> adakah anda suka dengan blog ini? <|

salam kemerdekaan ke 59

salam kemerdekaan ke 59

TERKINI!!!!

TERKINI!!!!
Sebarang maklumat bole refer or klik ikon untuk ke link facebook

Friday, 9 December 2011

Durian Burung Double Deck Scania 420

Kebetulan masa singgah di Hentian Sebelah berhampiran Nilai ni terserempak dengan KBX7000.... Driver tengah berehat setelah penat mengharungi trip malam.... Rasanya mungkin untuk trip Seremban-utara sebelah pagi ni...... Kondisi bas masih boleh tahan cantiknya.... Tahniah pada pemandu yang menjaga bas...







BOLINE???..........hehehehe



Titipan sedikit..... Sani vs Sani........ Lama vs baru



39 comments:

Anonymous said...

pergh terbaik...... minta post cite pasal ppmp kalau ada gambo lagi best rindu sgt2

Pae said...

PPMP ni adalah sebuah syarikat bas bawah Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Perlis (PKENPs)..... mula operasi x silap aku hujung tahun 80an dgn bas2 Hino enjin depan.Zaman kemuncak bila masuk tahun 90an dgn penambahan bas baru yg guna merz enjin belakang/air-cond tengah.... dan makin bertambah dengan bas2 ber-aircond bumbung plak.....

laluan asal lebih tumpu pada utara (Perlis/Kedah), Ipoh dan KL sahaja.... makin lama makin berkembang dgn fleet VIP & S. VIP merangkumi Penang/N.Sembilan/Melaka/Johor dan dikembangkan lagi ke Kuantan dan K. Ganu...

Zaman kegemilangan sekitar pertengahan 90an dimana keluar dgn bas2 cesi yg hebat Daewoo, MAN dan Scania dari coachbuilder yg ternama juga seperti Transcoach/ Hup Lee dan lain2......

Tetapi silap percaturan di mana pon aku tak tau...kejatuhan PPMP seiring dgn kejatuhan Naeila.... mungkin juga hutang PKENPs byk kat bank utk cover bas2 mereka yang dikira hebat zaman tu.......

wallahua'lam

Anonymous said...

sayang betul last2 jadi macam ni setahu saya ppmp ni trip dia hampir satu malaysia dia masuk boleh katakan kat mana2 ada je kaunter tiket ppmp nostalgia betul lah

ada gambar bas ebban ekspress x kalau ada minta letak 1 keping pun jadi lah lama x nampak bas ni

Anonymous said...

kenapa orang panggil ppmp Pi Pelan Mai Pelan sebab ppmp ni asal dari utara, orang utara Pagi-Pagi Makan Pulut dengan nyok/kelapa so bila makan pulut depa rasa ngantuk tu yang bawa pelan2 tu hehehe sekadar hiburan tapi apa pun kenangan bersama ppmp tetap terpahat di hatiku kerana aku membesar dalam bas tersebut bapaku salah seorang pemandu bas tersebut dan aku selalu ikut bapaku bila time cuti sekolah huhuhuhu nostalgia betullah.Good job pae

Pae said...

gambaq ebban xdak.........kesulitan amat dikesali.......anyway letak le nama bole kenal sapa gerangan sedara.......

Pae said...

ppmp tu mcm2 org kasik meaning.......anyway tahniah kerana menjadi sebahagian drpd generasi ppmp.........tq kerana sudi komen bloq.....jgn lupa jd follower skali

Anonymous said...

PPMP Liner mahu tak lingkup, bila mana Pengarah Urusan PPMP tipu PKENPs yang mana PKENPs menyerah penuah kuasa pengurusan PPMP kepadanya, dah berhutang baru nak sedar. PPMP tanggung 4 permit atas syarikat lain. Permit PPMP, Permit Khidmat Dinamik milik penuh PKENPs dan 2 lagi bukan milik PKENPs tapi guna nama PPMP pada bas tersebut iaitu Ekspres Tembah laluan KL-Kota Bharu dan Warisan Mesra. Bas ini rosak masuk akaun PPMP, untung masuk poket {engarah Urusan. Dari segi logik, pendapatan jualan tiket PPMP dan Khidmat Dinamik dlm sebulan mencecah RM800 ribu tapi dok tanggung kos bas lain. Bas PPMP dan Khidmat Dinamik guna Plat Pendaftaran RC & RD mana kala Tembah dan Warisan Mesra guna pendaftaran W. Yang guna pendaftaran W ni le duit jualan tiket tak masuk dlm akaun PPMP. Mampus le PPMP. Tu le kisah mampusnya PPMP Liner..

Anonymous said...

Semasa gahnya PPMP, laluannya meliputi seluruh Semenanjung iaitu dari Kuala Perlis-Kangar-Jitra-Alor Setar-Sg, Petani=Butterworth-Ipoh-Kuala Lumpur-Seremban-Melaka-Muar-Yong Peng-Batu Pahat-Kluang-Johor Bahru. Ke Pantai Timur meliputi laluan Temerloh-Bandar Pusat-Kuantan-Mersing. Tanah Merah-Kota Bahru-K.Terengganu. Hebatkan laluan bas PPMP. Pada masa gahnya PPMP Liner, Transnasional pun tak boleh lawan operasi bas PPMP pada masa tu. (Pi Penuh Mai Penuh). Bas Jenis Hino AK, Hino RK, Nissan, Daewoo BH115 & BH120, Man dan Scania. Badan bas pula dari Gemilang, Transcoach, Juru Coach, Seng-Seng Motor, Badan Bas Sdn Bhd, LP Jaya.

Pae said...

ada kebenarannya juga statement tu.........anda lebih arif kerna anda juga org dlm industri.......dan komen ini seperti sy kenal gerangan orgnya..........hehehehe

Anonymous said...

PPMP Liner mmg top dulu mase sy kecik2...asal nk pegi rumah makcik kat perlis cnfirm nek PPMP..mmg best...tpi syg dah berkubur...pling tip top laa org kate kalo nek PPMP...Transnasional pon sayorr...huhuhu...

Anonymous said...

sambungan...
JB-Kangar baru RM30++ mase tue..kalo nek mesti nk dok blkg pilot..ahahaa..bas SCANIA, MAN, DAEWOO siap ade walkie-talkie lagi driver2 nih..nk cntact mmber2 kat mane..huhu..mmg canggih mase tue..tahun 90-an..

Pae said...

dah xde zaman 2000an ni........kenangan lama diabadikanlah.........

Apiez rapidKL said...

Aslmkum kpd semua warga chating ada sapa2 x yg ada simpan gambar2 bus naiela ya pernah top ketika dulu

Anonymous said...

Uniknya bas PPMP di mana no pendaftaran basnya berakhir dengan nombor 3, bermula dengan RC 523 (Hino AK) hingga ke bas terakhir RD 2593 (Scania). PPMP mula beli bas ekspres baru iaitu HINO AK (RB 8451, RB 8548, RB 9226,RB 9818, RB 9995, RC 486) dan lepas itu bas RC 523, RC 623, RC 723, RC 823, RC 923, RC 1023, RC 1163 dan seterusnya...

Pae said...

setuju tu........

Anonymous said...

abam said...

rndu zaman bas naiela....igt lg time kcik2x dulu pnh dpt A+ dlm subjek seni sbb lukis gmba bas naiela...hehehehe

Pae said...

wohhh hebat....mesti ada serpihan naeila dlm subjek2 sekolah kan

Anonymous said...

Setuju sgt...ppmp masa tu start ngan body seng seng penang..rc 486 dlm kenangan...dan rc 8548(sapa2 ada ingat tk sejarah dia)..hehe

Pae said...

wujud seawal RA lg rasanya seng2 tu

Anonymous said...

ppmp oh ppmp kalau x linkup mungkin sekarang dah jadi antara syarikat yg top pada masa sekarang sani pun kalah ape huhuhuhu

Anonymous said...

aku setuju..sebab pak aku pun drebar ppmp sampai syarikat tu tutup..dari bas ekspres kaler biru tua..tukaq kaler putih jalur merah..pastu kaler bunga ngan rama2 dgn tarde mark (PPMP TOP) masa ni PPMP da start pakai seat VIP..best dan selesa pastu bas kaler merah (MAN) biru cair (DAEWOO), last kaler purple (SCANIA).lau xsalah pak aku bawak last RD2183 (SCANIA)..zaman tu sronok asal cuti skolah ikut pak aku p KL..zaman bas kaler biru tua tahun 80an sampai kat bengkel sri jaya di sentul kami lepak kat bilik sewa utk tggu trip malam path balik ke kangaq..(tersenyum sorang2 tringat zaman tu)

Anonymous said...

eh silap masa tu depa pakai SCANIA dulu..pastu MAN wat perasmian kat stadium utama kangaq..jalan2 konvoi promosi bas baru PPMP..aku rasa pak aku ada simpan lgi gambaq tu

Anonymous said...

Salam... bila bca komen2 diatas tekenang zaman blajar dulu, bila bus xpress jd penganglutan utama..

Pae said...

terbaek lah....zaman retro tiada lagi....cuma kenangan terpahat

Syaiful Nazmi said...

Teringat naik Naeila KL-Seremban cuma 25 minit..Daewoo..gila laju,,tapi best..sape2 ade gambar Naeila share2 la..

Anonymous said...

Zaman blajaq kat utm dulu kalau nak blk jb dr kangaq mmg carik ppmp..bas super vip..ada radio head..seat gila babi selesa..pakai man..belon suspension..dr kangaq jam 6.30ptg sampai jb kul 6 pg..tp mmg lena tak ingat dlm bas...man 6 speed rembat 160km/h depan mata aku..wow..

Pae said...

naeila dan ppmp satu lagenda hebat dulu........

Anonymous said...

Mana pergi semua Durian Burung yg pakai plet DBL

Pae said...

jodoh durian burung tidak lama lepas keluaran DBL tu....batch DBL banyak diambil syarikat persiaran

syar said...

Rindunya zaman naik PPMP dulu. Dari kuantan ke Kangar jrg2 dpt peluang naik PPMP ke kgr..full memanjang..selalu dpt naik bas hijau putih Yakin express je..

Anonymous said...

Aku sng setuju dng Anon 17 ogos 2012/ 23.08 kerana aku salah seorang dr pemandu ppmp shingga berakhir riwayat ppmp dan aku juga tidak memandu mana2 bas selepas ppmp masih aku ingat no plat bas yg aku pandu bermula dengan bas injin depan hino AK RC 6383 Kendian hino Rk injin belakang selepas itu daewoo Rc 9183. Istemewa pemandu ppmp dng pemandu syarikat bas lain ketika itu adalah setiap pemandu pasti akan tahu semua bas stesen sama da kecil atau besar dialaysia .tripnya pun tidak satu arah saja spt sesetengah syarikat trip yang aku ingat kangar- melaka- kangar-kl- keluang- kangar- kuantan-kangar berakhir pusingan seterusnya kn tengok papan kenyataan unk laluan seterusnya.aku memandu ppmp ketika depo nya terletak di jln guar syed alwi klu x silap alamat kendian berpindah dan berakhir d seriap

Anonymous said...

Maaf bertanya kat sini ada tak pemandu bas?
Kalau ada saya nak tanya...saya teringin nak bawa bas...Lagi2 yang bas scania double decker tu....umur saya sudah pun mencecah 21 tahun....saya berniat ingin ambil lesen psv bas...tapi ketinggian saya cuma 150 je...boleh ke saya memandu bas dengan ketinggian saya yang sebegini?
Lagi 1 bagi driver bas yang memandu bas double decker tu mereka guna lesen apa ye?
Saya ingin memandu bas seperti mereka....mohon pencerahan terima kasih.

Pae said...

bole refer ke facebook mbte utk pertanyaan lanjut....di sana ada golongan pemandu juga.........tq

Jufardi Risman said...

Kenangan ppmp.sesuai dengan moto Keunggulan dari utara..pernah memenangi coach of the year.tapi sayangnya akibat silap percaturan ppmp gulung tikaq.hanya tinggal kenangan...

Jufardi Risman said...

Kenangan ppmp.sesuai dengan moto Keunggulan dari utara..pernah memenangi coach of the year.tapi sayangnya akibat silap percaturan ppmp gulung tikaq.hanya tinggal kenangan...

Anonymous said...

klu ade gmbr kn best. pintu kcemasan bas kt blkng bdn bas

Anonymous said...

PPMP...ini lah bas ekspress yg aku guna untuk balik ke alor setar sekitar tahun 90an...laluan jengka pusat pahang-kangar perlis..tak mau dh naik bas lain masa tu..walaupon di jengka ada bas ekspree Transmastika milik srijengka...PPMP tetap menjadi pilihanku..

Pae said...

ppmp nyata terbaek antara terbaek

Fizwan Shah said...

Sy pun anak pemandu bas ppmp nama bapak sy org pggil Aziz Sabah..sy rindu kt bas ppmp kt syrikat tu lh bapak sy cr rezeki kami sekeluarga.. insyaallah klau ada rezeki sy nk wujudkn blik bas ppmp yg dahulukn doakn sy ye...sy igt lg design bas Dr line rama2 smpai bapak sy bwk de lmbg burung..

Post a Comment