Anniversari ke 12 MBTE

Anniversari ke 12 MBTE

Salam Perkenalan..........

Segala-galanya mengenai industri bas dan lori........

Perkongsian info-info....coretan...perkembangan industri bas secara umum......

Yang Sudi Singgah dan Suka Blog Ini......TERIMA KASIH.............Yang tak suka...... ADA AKU KESAH!!

|> pembeli tiket <|

|> adakah anda suka dengan blog ini? <|

salam kemerdekaan ke 59

salam kemerdekaan ke 59

TERKINI!!!!

TERKINI!!!!
Sebarang maklumat bole refer or klik ikon untuk ke link facebook

Friday, 25 November 2011

Jambatan Timbang

Kali ini mari kita share info sket berkenaan jambatan timbang bagi sesebuah kilang minyak sawit.... Info ni berkenaan bagaimana jambatan timbang itu di certifiedkan dan boleh digunakan.....secara ringkas


Ujian 1 : Test pada individual section pada jambatan timbang (weighbridge) tersebut. Bagi weighbridge yg mempunyai kepanjangan 15meter, terdapat 3 section yang dipasang menjadi satu main structure yang panjang. Jadi 3 section ini perlu diuji dengan satu beban yang statik beratnya contohnya shovel dalam gambar ni. Berat yang display pada papan bacaan perlu sama bagi ketiga-tiga section ini. jika berlaku ketidaksamaan jadi ianya perlu diejaskan oleh syarikat yang akan mentauliahkan bagi sijil timbang tersebut.

Section pertama

Section kedua (tengah)

Section ketiga (hujung)

Ujian 2 : Menggunakan weighing blok yang mana berat satu set bongkah itu bersamaan 1000kg atau 1 tan. Setiap kali blok 1 tan ini diletakkan, papan display akan dilihat agar bacaannya sama nilai dengan berat blok tersebut. Blok ini akan ditambah satu demi satu sehingga maksimum jumlahnya 5 blok atau bersamaan 5000kg (5 tan). Ini bagi menguji ketepatan (accuracy) dan kepekaan timbang tersebut.

Ujian dengan 1 blok 1 tan

3 blok dengan berat 3 tan

Maximum 5 blok dengan berat 5 tan

Ujian 3 : Ujian dengan berat maksimum. Masa ujian dijalankan kebetulan ada tanker yang masih belum keluar, dan ianya boleh digunakan sebagai satu rujukan berat maksimum yang sesuai. Berat tanker ini adalah dengan muatan (BDM) dan akan diuji kepekaan dan toleren weighbridge itu dengan penambahan blok tadi. Bacaan di papan display akan menunjukkan berat sedia ada tanker tersebut (BDM) dengan penambahan berat blok 1 tan hingga 5 tan yang ditambah. Nilai penambahan secara teori ini perlu sama dengan bacaan pada papan display. Maka dengan ini timbang ini adalah lulus ujian calibration dan boleh digunakan.


 
Berat muatan tanker akan bertambah dengan setiap nilai bongkah yang ditambah 1 tan hingga 5 tan

Ujian selesai

1 comment:

Galong Tang said...

hi,
do you know any weighbridge supplier in kota bahru, kelantan?

Post a Comment